środa

Dlaczego psie przedszkole tylko do czwartego miesiąca?

fot. Dani
Co powinniśmy wiedzieć o rozwoju szczeniaka i dlaczego tak ważny jest okres do czwartego miesiąca jego życia w procesie wychowania i szkolenia? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy uzyskać elementarną wiedzę dotyczącą rozwoju psa, a w szczególności tzw. okresu socjalizacji u szczeniąt.  I tu okazuje się, że poruszamy się w bardzo ścisłej przestrzeni czasu - od 3 do 16 -18 tygodnia życia. Te kilka tygodni sprawia, że szczenię nabywa umiejętności radzenia sobie z wieloma bodźcami i wyzwaniami, z sytuacjami które w przyszłości mogą zaważyć na jego zachowaniu się w życiu dorosłym. Co ważne, w okresie między 3 a 5 tygodniem wykazuje on największą ciekawość poznawania otoczenia, w pewnym sensie eksperymentuje z tym, co go otacza: wchodzi w różne zakamarki, dobrze znosi domowe hałasy, chętnie podejmuje rozmaite przedmioty. Nie zważa na ograniczenia wynikające z poczucia lęku. To także czas, kiedy rozwija się system komunikacji niezbędny do prawidłowego komunikowania się z innymi psami, ludźmi. Szczeniak przystosowuje się do środowiska, w którym żyje i w którym będzie funkcjonował jako dorosły pies. Takim miejscem, kiedy zabieramy szczeniaka w wieku 7-8 tygodnia, staje się również nasz dom.  Ale dlaczego w psim przedszkolu przyjmowane są szczeniaki do czwartego miesiąca? Pamiętajmy, że już w 7-8 tygodniu zaczyna się czas, kiedy lęk zaczyna szczeniaka lekko hamować. Okresem krytycznym, który zamyka ten beztroski okres poznawania i eksperymentowania bez poczucia lęku jest przeciętnie 16-18 tydzień.  I tu, tak naprawdę pojawia się sedno problemów, z którymi spotykamy się jako szkoleniowcy obserwując dorosłe psy. Brak właściwego bodźcowania szczeniaka w okresie socjalizacji może spowodować w przyszłości rozmaite problemy  behawioralne, włącznie z zachowaniami agresywnymi, zarówno w stosunku do psów jak i ludzi. Zadaniem psiego przedszkola jest nauka właściciela, przekazania mu odpowiedniej wiedzy dotyczącej wychowania, bezpiecznego bodźcowania szczeniaka w różnorodnym środowisku, nawiązania prawidłowej więzi, budowania wzajemnego zrozumienia oraz w jaki sposób(bezpieczny dla psa) zapewniać mu odpowiedni rozwój. Najczęstsze problemy jakie dotykają właścicieli szczeniaków, to: brak hamowania gryzienia na rękach, gryzienie wszystkiego co znajduje się w zasięgu jego pyszczka, siusianie w mieszkaniu, skakanie na opiekunów, brak nawiązywania prawidłowych kontaktów zarówno z psami, jak i innymi  ludźmi.  Tak naprawdę opiekun czuje się coraz bardziej sfrustrowany i podejmuje rozpaczliwe próby wychowania szczeniaka, które często są mało skuteczne.  Czy zadaniem psiego przedszkole jest tylko socjalizacja? Program przedszkola uwzględnia dobre wychowanie, związane m.in. z prawidłowym powitaniem, prawidłowej zabawy – zapobiegania gryzienia rąk opiekunów, jedzenia z miski – zapobiegania zachowaniom agresywnym przy misce, przynoszenie zabawki do rąk opiekunów, spokojnego znoszenia zabiegów pielęgnacyjnych (wycieranie łapek, czesanie, czyszczenie uszu, obcinanie pazurków itd.).  Plan zajęć psiego przedszkola przygotowany jest pod kątem potrzeb psa do czwartego miesiąca życia, jego psychofizycznych możliwości oraz stwarza możliwość nauki podstaw posłuszeństwa z wykorzystaniem wspólnej zabawy. Poprzez wprowadzenie podstawowych umiejętności takich jak koncentracja uwagi na opiekunie szybko nauczymy szczeniaka polecenia siad, waruj, stój – tzw. polecenia optycznego i słownego. W procesie uczenia naszego podopiecznego należy pamiętać, że w już 49-50 dniu zapis EEG odpowiada zapisowi zwierząt dorosłych, czyli szczenięta osiągają pełną zdolność uczenia się.   Psie przedszkole oraz szkolenia psa w jego dorosłym życiu dadzą nam odpowiedź na inne pytania dotyczące jego aktywności, potrzeb, prawidłowego funkcjonowania w naszej ludzkiej przestrzeni ale o tym w następnym artykule.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz